Postjurnal de la Mădă și Andrei. Amintiri din Telciu.

După lansarea videoului antibullying „Nu mai vreau bullying în școala mea!”, realizat în cadrul atelierului de teatru educațional din proiectul „Telciu 2020. Platformă rurală de educație prin cultură”, i-am rugat pe Mădălina Brândușe și pe Andrei Șerban să povestească cum a fost pentru experiența de facilitatori, mai ales în acest an dificil.

Iată povestea și gândurile lor la aproape 3 luni de la săptămâna petrecută în Telciu:

Ne-am bucurat foarte tare că putem merge în Telciu, deși toate celelalte activitati se mutaseră online din cauza pandemiei.

La primul atelier, am făcut cunoștință cu participantele și participanții, care au fost foarte încantate/i  că după 2 luni de izolare pot participa la atelierele de teatru în aer liber.

Activitatea noastră, conform planului, trebuia să dureze o luna și jumătate. În prima săptămână,  ne-am propus să ne cunoaștem și să lucrăm la consolidarea grupului, prin exerciții de actorie, cu scopul de a crea un spațiu în care participantele și participantii, eleve și elevi, să se simtă confortabil și în siguranță pentru a se deschide și  aborda tema foarte sensibilă a atelierului:  situațiile de bullying și/sau discriminare cu care s-au confruntat sau la care au fost martore/i.

În cea de-a doua săptămână, urma partea de scriere, prin metoda free flow, în care participantelele și participanții urmau să scrie situațiile de bullying cu care s-au confruntat. În cea de-a treia săptămână trebuia să lucrăm împreună la dramatizarea textului pentru spectacol, iar ultimele două săptămâni erau dedicate repetițiilor pentru punerea în scenă a spectacolului și filmării acestuia.

Din păcate, după prima săptămână de lucru, au apărut două cazuri de persoane testate pozitiv cu Covid  în comuna Telciu (care ulterior s-au dovedit negative) și am fost nevoiți să restructurăm atelierul.

Am împărțit participantele și participanții în doua grupe de câte 5 persoane, lucru care nu a fost întâmpinat cu entuziasm de copii și a trebuit să comprimăm procesul de lucru, astfel,  exercițiile de scriere și dramatizarea textului au fost realizate în doar 4 zile. La sfârșitul săptămânii, pentru că apăruseră cazuri pozitive în comună,  a trebuit să plecăm din Telciu și să mutăm atelierul în online.

Aici am întâmpinat mai multe dificultăți: nu toate participantele și participanții aveau laptop, smartphone sau acces la internet, iar o parte dintre participante/i au refuzat să continue atelierul în online.  Pentru a înțelege reticența copiilor de a lucra online este important de precizat că atelierul s-a desfășurat  în vacanța de vară și mai ales după cele 2 luni în care au stat în izolare, deci nu erau foarte nerăbdători să lucreze din casă. Prin urmare, soluția de compromis a fost să filmăm o parte din materialul video chiar în ziua plecării noastre din Telciu, deși scenariul nu era în totalitate dezvoltat. În următoarea perioadă am lucrat online la realizarea celorlalte materiale video care ne lipseau și la construcția cântecului de final, la care aveam un prim draft realizat de Marius Cotuț, unul dintre participanții de la atelier.

Situațiile de bullying-ul sunt foarte prezente în școli și au un impact grav asupra copiilor și adolescenților, de aceea prevenirea și combaterea lor, necesită un timp de lucru îndelungat, timp pentru crearea unui spațiu de explorare în care participanți să se simtă în siguranță pentru a-și exprima emoțiile și a-și  împărtăși situațiile dificile cu care s-au confruntat sau la care au fost martore/i.

Procesul de lucru a fost afectat de amenințarea constantă a virusului Covid 19, care se apropia cât mai mult, dar și de trecerea atelierului în online. Din cauza asta nu am reușit să atingem decât parțial obiectivele pe care ni le-am propus. Am reușit să le creștem participantelor/participanților gradul de conștientizare în ceea ce privește existența  fenomenului, cum să identifice o situație de bullying și care sunt consecințele asupra victimelor, dar din păcate credem că nu am reușit să le punem la dispoziție unelte și mecanisme de combatere sau prevenire a fenomenului.  De aceea, ne dorim foarte mult să revenim la Telciu pentru a duce la bun sfarșit procesul început și pentru a continua munca la spectacolul de teatru.

Mulțumim, Andrei și Mădă, și sperăm să ne putem revedea din nou în Telciu, în 2021!

Iată videoul rezultat în urma atelierului:

Atelierul de teatru educațional a făcut parte din proiectul „Telciu 2020. Platformă rurală de educație prin cultură”, organizat de Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale, prin co-finanțare AFCN și prin susținerea Primăriei Telciu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *